Den 18.e november kan du närvara vid ett unikt framträdande hos oss på Nösundsgården. Kom ihåg att boka bord om du vill komma. Telefon: 0304-209 99.

Om tenoren Daniel Ralphsson

Tenoren Daniel har sedan examen från Operahögskolan i Stockholm synts på Folkoperan, Kungliga Operan, Drottningholms Slottsteater, GöteborgsOperan och i 4 Kamraternaproduktioner på Årsta Teater.

Tenoren Daniel Ralphsson
Tenoren Daniel Ralphsson. Fotograf Mats Bäcker.

Om Pianisten Martin Malmgren

Pianisten Martin Malmgren har gjort sig känd som en mångsidig artist, lika hemma på scen som solist, som kammarmusiker och lied pianist. Med en ovanligt bred repertoar som sträcker sig från tidig barock fram till vår tids musik, gläder han sig åt att överraska sin publik genom att framföra orättvist försummade verk och kompositörer, utöver standardrepertoaren. Han är en av grundarna av Helsingfors kammarorkester och driver även pianorecitalserien Key Discoveries.

Pianisten Martin Malmgren. Fotograf: Heikki Tuuli
Pianisten Martin Malmgren. Fotograf: Heikki Tuuli

Bland aktuella projekt finns en världspremiärinspelning av just Moses Pergaments första pianokonsert, tillsammans med Helsinki Metropolitan Orchestra under ledning av Sasha Mäkilä. 

Martin har en Bachelor of Music från Edsbergs Slott/Kungliga musikhögskolan i Stockholm, där han studerade piano med Mats Widlund och kammarmusik med Mats Zetterqvist. Han fortsatte sina studier i Finland och tog sin magisterexamen vid Sibeliusakademin, där Ilmo Ranta varit hans huvudsakliga lärare. Andra viktiga lärare har inkluderat Konstantin Bogino, Henri Barda, Jerome Lowenthal och Liisa Pohjola.

Och slutligen lite grann om tonsättaren Moses Pergament

Tonsättaren, skribenten och musikern Moses Pergament (1893-1977) framstår som en udda fågel i svensk musikhistoria.

Trots en omfattande produktion som innefattar flertalet operor, kammarmusik, ett hundratal sånger, orkesterverk, solokonserter, oratorier och körverk, så framförs hans musik ytterst sällan.

Endast ett fåtal kammarmusikverk finns inspelade på skiva, och av orkesterverken är det endast ”Den Judiska Sången” och balettsviten ur ”Krelantems och Eldeling”, skriven för Sergej Djagilevs Ballets Russes, som släppts på skiva.

Foto med text ur Svein Mönneslands bok En sångerska och ett mysterium. Moses Pergament
Foto med text ur Svein Mönneslands bok En sångerska och ett mysterium. Moses Pergament

Samtidigt är Pergament väl ihågkommen som en musikkritiker av rang, vilket böcker såsom ”På vandring med Fru Musica” och ”Svenska tonsättare” vittnar om.

I sina fantasifulla, allmänbildande och poetiska skriverier skapade sig Pergament ett rykte som en tonbildande musikkritiker, och var bland de första som i sann mening öppnade Sveriges öron för den nyare musiken på kontinenten.

Hur kommer det sig då att en så färgstark musikpersonlighet hamnat i skymundan i vårt inhemska musikliv?

Utan att bjuda på långtgående förklaringar kan vi konstatera att Pergament drabbades av antisemitiska påhopp tidigt i sin karriär – och som utlandsfödd fick han dessutom sin svenska identitet ifrågasatt. Först år 1945 blev han invald i Föreningen Svenska Tonsättare. Ytterligare en förklaring kunde vara att hans musik är svår att kategorisera, och dessutom ofta gick stick i stäv med rådande trender: i svenska mått mätt var hans tidiga verk nydanande, medan hans estetik senare sannolikt inte ansågs modern nog när Måndagsgruppens ideal började bli närmast allenarådande.

Tenoren Daniel Ralphsson och pianisten Martin Malmgren bjuder den 18 november på ett urval av Moses Pergaments sånger, mestadels skrivna tidigt i hans tonsättarbana. 

Sent 1910-tal spenderade Pergament nämligen en del somrar på Nösund där han bland annat bodde på Gerlegården tillsammans med sin dåvarande fästmö, mezzosopranen Esther Bramsson,

Det var med henne i åtanke som flera av hans tidiga sånger skrevs.

På programmet finner vi alltså ett urval av Pergament-sånger samt pianostycken, och Daniel och Martin kommer utöver det musikaliska att även berätta om människan Pergament och hans färgrika liv.